Informatiemarkt

Op het VO-congres 31 maart 2016, trof u zoals altijd in de pauzes een uitgebreide informatiemarkt aan en was er gelegenheid voor uitwisseling en ontmoeting.

VO-plein

Centraal op de informatiemarkt vond u het VO-plein van de VO-raad. Tijdens de pauzes kon u hier nieuwe contacten leggen en ontmoette u oude bekenden. Het VO-plein was niet alleen een centrale ontmoetingsplek voor u en uw collega’s, u kon er ook napraten met sprekers en workshopleiders.

 

Informatiemarkt

De beursvloer stond weer vol diverse voor het onderwijs relevante organisaties en partners.

KPC Groep

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere:
  • Professionalisering
  • HRD
  • Differentiëren

SOM

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere: SOMtoday biedt u oplossingen voor slimmer sturen, leren, zorgen, beheren en administreren in het voortgezet onderwijs. Daarnaast leveren wij de managementinformatietool Cum Laude, faciliteren wij het informeren van de doelgroepen via oplossingen van WIS en bieden wij met IRIS Schoolklimaat een complete oplossing voor het ondersteunen en versterken van een prettig schoolklimaat. Onze visie luidt: “Samen Slimmer Onderwijs”; een wereld waarin wij een klimaat van onderwijs in het VO bijlvend versterken. SOMtoday is powerd by Topicus.

The Implementation Group (TIG)

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere: Wij laten u snel weten waar u bij ons voor terrecht kunt!

Pro Mereor Inkoopkenniscentrum

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere: Advies en ondersteuning op het gebied van inkoop en aanbesteden. Pro Mereor is gespecialiseerd in de advisering en ondersteuning van het onderwijs door middel van inkoopprofessionalisering en succesvol (Europees) aanbesteden helpen wij al 20 jaar onderwijsorganisaties rechtmatig in te kopen en substantiële besparingen te realiseren. Door slim in te kopen en (Europees) aan te besteden houden schoolbesturen geld over, dat kan worden ingezet voor het primaire onderwijsproces.

WIS

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere: Informatie over onze oplossingen te weten:
  • WIS collect
  • WIS Edu portaal en
  • WIS Talent Manager

Driessen HRM_Payroll

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere: Driessen is een brede dienstverlener en helpt organisaties in de publieke sector op het gebied van HRM. Zo kunne wij zorgen voor geschikte kandidaten en flexibele medewerkers. Tevens zorgen wij voor meer inzicht en informatie via een heldere personeels- en salarisadministratie en maken wij HRM-werkzaamheden eenvoudiger met software die aansluit bij de praktijk. Zo helpen wij onze relaties op de verschillende gebieden van HRM, zodat zij het verschil kunnen maken

Peer Support

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere: Wij laten u snel weten waar u bij ons voor terrecht kunt!

SRVO en NvS

Op 31 maart 2016 gaat het Schoolleidersregister VO open. Bij onze stand kunt u terecht voor:
  • al uw vragen over het register
  • inschrijven
  • de publicatie Kennisbasis
  • gesprekken met bestuur van het register

Bij de stand kunt u ook terecht voor informatie over het Netwerk van Schoolleiders; u kunt zich ook inschrijven.

Bureau ICE

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere: Informatie over u uw toets systeem kan gebruiken voor het aanbieden van onderwijs op maat. Daarnaast geven wij informatie over het professionaliseren van uw toetsing en toets beleid. Kortom: alles voor kwalitatief hoogwaardig toetsen en examens

Nederlands Jeugdinstituut

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere: Wij laten u snel weten waar u bij ons voor terrecht kunt!

Van Dijk Educatie

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere: Van Dijk Innovatie introduceert adaptief lesmateriaal op de Nederlandse markt, helpt scholen middels een ontzorgende logistieke en pasklare ICT oplossingen, biedt trainingen voor docenten en werkt samen met haar klanten aan een succesvolle implementatie van van gepersonaliseerd leren.

AMN

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere:
  • Informatie entree LOB voor het VO
  • Aanvraag demo voor entree
  • Aanvraag gratis pilot voor entree
  • Deelname pilot aansluiting; de start voor de VO-opleiding

Scolix

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere: Informatie over ondersteuning bij werving en selectie van functies in het lijnmanagement, staf, bestuur en toezicht. Interim management en advies op het gebied van organisatie, strategie, bestuur en toezicht.

Afas

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere: Geintergreerde bedrijfssoftware. ERP software, dit bestaat onder andere uit:
  • HRM/ Payroll
  • Financieel
  • CRM (relatiemanagement)
  • Management informatie
  • Workflow management
  • Digitaal dossier
Kijk voor meer informatie vast op: www.afas.nl/onderwijs

Onderwijshelden

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere: Informatie over hoe wij ervoor zorgen dat er meer onderwijshelden worden ingezet op scholen. Van surveillant tot briljante docent; wij verzamelen bevlogen individuen met hart voor het onderwijs, leiden ze op en koppelen ze aan middelbare scholen. Zo bieden we die onderwijshelden een leuke bijbaan of inspirerende carrière en zorgen we tegelijkertijd voor een effectieve leeromgeving voor de leerling. Onderwijshelden biedt surveillance, leerlingbegeleiding, klassenbegeleiding, docenten, examentraining en lente- en zomerscholen. Daarnaast organiseren we verschillende onderwijsgerelateerde trainingen, cursussen en workshops.

Erik Versteege Search B.V.

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere: Informatie over:
  • Organisatieadvies
  • Werving en selectie
  • Interm mangement
  • Coaching

ThiemeMeulenhoff

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere: Samen leren vernieuwen. Met groeiende expertise, ervaring en leeroplossingen is Thiememeulenhoff een partner voor scholen bij het vernieuwen en verbeteren van hun onderwijs. Zo kunnen we samen beter recht doen aan de verschillen tussen lerende en scholen en er voor zorgen dat leren steeds persoonlijker, effectiever en efficiënter wordt.

Oberon – onderzoek & advies voor onderwijs & welzijn

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere: Wij laten u snel weten waar u bij ons voor terrecht kunt!

Brite wireless Expertise Buro

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere: Wij laten u snel weten waar u bij ons voor terrecht kunt!

Marant

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere:
  • LD/LC trajecten
  • Leiderschap
  • Vakmanschap
Innovatie

CBE-Group

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere: Professionaliseringsaanbod voor alle niveaus (van bestuur tot docent) en MBA 20th

B&T verantwoord veranderen

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere:
  • Een nieuwe tool op het gebeid van kwaliteitsmanagement
  • Vragen over onze aanpak in scholen met tegenvallende opbrengsten
  • Oplossingen in krimpregio’s
We zijn aanwezig met onze specialisten op het gebied van werving en selectie en interim mangement.

Voion

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere: Informatie over:
  • Extra leraren voor tekortvakken
  • Subsidie voor loopbaanscans en employbility trainingen (sectorplan VO)
  • Arbeidsmarktgegevens en leerlingenprognoses (o.a. scenariomodel VO)
  • Verzuimcijfers
Veilig, gezond en vitaal werken.

CINOP

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere: Als specialist en adviseur in het beroepsonderwijs bieden wij kennis en kunde op:
  • Onderwijsaansluiting VMBO – MBO
  • Regionale samenwerking in de beroepskolom
Pedagogisch-didactische scholing voor docenten

Randstad Onderwijs Nederland

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere: Om goede instroom, doorstroom en uitstroom van docenten binnen uw school te realiseren  is de verbinding met de arbeidsmarkt  noodzakelijk. Vooruit kijken betekent ook anticiperen op nieuwe onderwijsontwikkelingen, veranderende wetgeving, flexibilisering van uw personeelsbestand en kostenbeheersing. Wilt u docenten die mede invulling geven aan de ambities binnen het onderwijs en binnen uw school? Randstad Onderwijs vertelt u graag meer over ons traineeprogramma TOPklas, hoe u meer grip krijgt op uw (b)ww lasten en wat onze nieuwe dienstverlening op het gebied van het detacheren van eigen wervingen, een alternatief voor payroll, inhoudt.

BOOM Communicatie

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere:
  • Imago en identiteit vraagstukken
  • Voorlichting en werving
  • Positionering
  • Missie en visie bepaling
  • Internal branding/ gedragsverandering
  • Profileringsvraagstukken
  • Visuele identiteit
  • Content strategie en content ontwikkeling

Beljon + Westerterp B.V.

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere: Onder andere informatie over:
  • Assessment en development centers
  • Coaching
  • Loopbaan oriëntatie

BMC

BMC Advies:  Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere: Het is onze missie om bij te dragen aan de kwaliteit van de publieke sector. Ruim 100 topadviseurs met focus op het onderwijs, de overheid, zorg en woningcorporaties geven dagelijks het beste in het belang van de leerling, inwoner en client. Resultaten  van ons werk definiëren wij in maatschappelijk en/of financieel resultaat.

BMC

BMC Implementatie Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere: BMC Implementatie is hét detacheringsbureau voor de publieke sector. Iedere dag werken wij aan de ontwikkeling van onze mensen. Met daadkrachtige ondersteuning en een stevige basis aan expertise zetten meer dan 800 BMC-adviseurs en –interim-medewerkers zich in voor onze opdrachtgevers bij de uitvoering van hun taken in het belang van de inwoner, de cliënt en de leerling.

Het onderwijs kantoor

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere: Onderwijskantoor: de juridische partner die de taal van het onderwijs spreekt

Teach-In Group

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere: De volgende diensten:
  • Interim docenten
  • Interim schoolleiders
  • Selectie en ontwikkeling assessments
  • Search schoolleiding en bestuurders
  • Training en vorming docentschap
  • Werving en selectie

Parcours

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere: De Parcours Partners hebben op heel veel scholen heel veel kunnen leren op het gebied van werving en selectie van schoolleiders en bestuurders. Die kennis en expertise is ook bruikbaar bij het werven van docenten, die even belangrijk en bepalend zijn voor de kwaliteit. Scholen die ZELF werk willen maken van het zorgvuldig werven en selecteren van docenten kunnen daarvoor nu ook terecht bij Parcours Partners. De juiste docent is een boost voor een team en kan een impuls zijn voor een school. De Parcours Partners helpen u bij de ontwikkeling van een soepele werving en selectieprocedure en effectieve selectie instrumenten. Allen voor zelfbewuste scholen!

Platform TL

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere: Informatie over Platform TL onder het motto “Delen, inspireren en verbinden”

VO-content

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere: Hoe zorg je dat je een pilot met onderwijs op maat uitrolt naar de hele schoolorganisatie? U kunt bij onze stand terecht met vragen als:
  • Hoe zorg ik voor een rendabele opschaling waarbij kwaliteit voorop staat?
  • Hoe neem ik mijn mensen mee in deze verandering?
Kortom, alle informatie om onderwijsinnovatie succesvol te maken!

Noordhoff uitgevers

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere: Geen diploma op maat, maar leerroutes op maat! Leerlingen in een klas leren allemaal anders. Dat weten we al lang. Toch is het lesmateriaal meestal voor iedereen hetzelfde. Dát wil Noordhoff Uitgevers veranderen. Wij geloven namelijk dat docenten, door te werken met adaptieve leerroutes, gepersonaliseerd leren kunnen toepassen in de klas. Daarom zijn we met pilotscholen gestart om de adaptieve leerroutes uitgebreid te testen. U kunt deze dag op de stand zelf ervaren hoe de adaptieve leerroutes werken.

Nederlandse School voor Onderwijsmanagement (NSO)

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere: Informatie over schoolleidersopleidingen op masterniveau.

Infinite Financieel B.V.

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere: Informatie over bedrijfsvoering in het VO, ons netwerk controllers VO, adviesgesprek & kennismaking en informatie over begrotingsmodel SWV-VO.

Beteor

Op donderdag 31 maart kunt u bij onze stand terecht voor onder andere: Informatie over producten en dienstverlening, persoonlijke toelichting door de aanwezige adviseurs en het beschikbaar stellen van brochures en flyers.

1. KPC Groep
2. SOM
2a. The Implementation Group (TIG)
3. Pro Mereor Inkoopkenniscentrum
4. WIS
5. Driessen HRM_Payroll
6. Peer Support
7. SRVO en NvS
8. Bureau ICE
9. Nederlands Jeugdinstituut
10. Van Dijk Educatie
11. AMN
12. Scolix
13. Afas
14. Onderwijshelden
15. Erik Versteege Search B.V.
16. ThiemeMeulenhoff
17. Oberon – onderzoek & advies voor onderwijs & welzijn
18. Brite wireless Expertise Buro
19. Marant
20. CBE-Group
21. B&T verantwoord veranderen
22. Voion
23. CINOP
24. Randstad Onderwijs Nederland
25. BOOM Communicatie
26. Beljon + Westerterp B.V.
27. BMC
28. BMC
29. Het onderwijs kantoor
30. Teach-In Group
31. Parcours
32. Platform TL
33. VO-content
34. Noordhoff uitgevers
35. Nederlandse School voor Onderwijsmanagement (NSO)
36. Infinite Financieel B.V.
37. Beteor

 

 

 

DE LERENDE SCHOOL

ZES VOORBEELDEN VAN LERAREN DIE ZICH INZETTEN OM 'T BESTE UIT ZICHZELF EN DAARMEE UIT HUN LEERLINGEN TE HALEN

  • Portret foto:Bob Stel
    Omgevings foto:Bob Stel

    Bob Stel

    Biologiedocent, Vathorst College, Amersfoort

    “Tijdens de lerarenopleiding ben je vooral gericht op het plannen, uitvoeren en afhandelen van lessen en op je eigen leercurve. Hier op het Vathorst College ontdekte ik dat mijn werk veel complexer is en ik juist aan de leercurve van mijn leerlingen veel over mezelf kan aflezen. Mijn aanpak staat echter niet op zichzelf – wat ik doe heeft voor leerlingen gevolgen bij andere vakken. Over dat grotere plaatje zijn docenten hier veel met elkaar in gesprek, met name om onze persoonlijke aandacht voor leerlingen verder te versterken. We onderzoeken momenteel hoe we de ruimte in de nieuwe wet onderwijstijd daarvoor kunnen gebruiken. Ons huidige rooster is sterk gebonden aan bepaalde lessen, terwijl we leerlingen graag de autonomie geven om in hun planning ook zelf prioriteiten te stellen. Vanuit onze eigen autonomie zoeken we te gelijk naar een onderwijsvorm waarin we onze specifieke krachten als docent – zoals uitleggen of begeleiden – voor zoveel mogelijk leerlingen kunnen inzetten. Docenten hier hebben een hoge mate van ‘zelfleerzaamheid’. We luisteren daarbij goed naar wat leerlingen teruggeven over wat we doen. We inspireren elkaar ook in hoe en waarvoor je maatwerktools kunt gebruikten. Met de quiztool ‘Socrative’ kan ik aan het begin van een les bijvoorbeeld snel bepalen waar iedere leerling staat en hoe mijn eerdere uitleg is opgepikt.”

  • Portret foto:Guido Knoop
    Omgevings foto:Guido Knoop

    Guido Knoop

    Docent Nederlands, Het Lyceum VOS, Vlaardingen

    “Hier op het Lyceum VOS werken we enthousiast aan de ontwikkelslag richting gepersonaliseerd leren. Dat heeft even geduurd. Wat het meest helpt, is erover praten met collega’s. Uit een kenniscafé, door ons zelf opgezet, kwamen veel goede dingen. Nu willen we dat elke paar maanden organiseren. Maar ik spreek ook regelmatig met mijn leerlingen, omdat ik mijn onderwijs samen met leerlingen zo goed mogelijk wil afstemmen op hun specifieke behoeftes: Wanneer heb jij het hier naar je zin? Op welke manier leer je graag? Hoe wil je de doelen behalen die je nodig hebt voor je toekomst? Het is verbazingwekkend hoe goed zij daarop antwoorden kunnen formuleren. Zo’n gesprek motiveert hen en geeft mij de informatie die ik nodig heb. Een methode blijft een goede leidraad, maar is tegelijk soms een trein die bij elke halte maar een keer stopt. Dat gaat sommige leerlingen te snel. Gelukkig voelen we steeds meer vrijheid om los te laten wat iedere leerling op welk moment doet. Binnen onderbouw Nederlands proberen we tempo en manier van lesgeven zo af te stemmen dat leerlingen ook echt goed weten wat ze moeten weten. We zijn avondenlang bezig geweest om ervoor te zorgen dat elk kind op zijn eigen manier aan spelling kan werken. Voor een proefperiode hebben we een gepersonaliseerd lijstje met leerdoelen gemaakt en vervolgens elke leerling een logboek gegeven waarin ze zelf invulden waar ze hoe aan gingen werken. Dergelijke ontwikkelingen maken mijn werk leuk. Én het werkte.”

  • Portret foto:Andrea van Kempen – Devon Sterken
    Omgevings foto:Andrea van Kempen – Devon Sterken

    Andrea van Kempen – Devon Sterken

    Docent technologie & ITTL en docent Nederlands, Elde College, Sint-Michielsgestel

    “We werken hier op het Elde College met een 75-minuten rooster. Dankzij dat rooster kunnen we ons onderwijs beter organiseren en bereiken we in onze lessen echt wat we willen bereiken. We kunnen tijd inroosteren voor individuele begeleiding, zonder de druk van de klok te voelen. Daarnaast helpt het dat we werken met periodisering: sommige vakken krijgen periodiek intensiever aandacht. Dat geeft ons flexibiliteit en speelruimte, om leerlingen bijvoorbeeld mee te laten doen aan de skills-wedstrijden of een cabaretproject te organiseren. Ons onderwijs moet blijven aansluiten op de maatschappij, dat vinden we heel belangrijk. Recent hebben we een schoolbrede studiedag georganiseerd zodat collega’s hun kennis kunnen verbreden en ontdekken hoe hardware en software het aanbrengen van diversiteit in je werkvormen en het leren van leerlingen bereikbaarder kunnen maken. Als zo’n dag in het teken staat van wat jij nodig hebt om als docent in jouw vak te kunnen excelleren, begint het vanzelf te leven. Tegelijk hoeven we hier niet massaal ‘flipping the classroom’ te gaan gebruiken. De professionele school draait niet om het gebruik van al die nieuwe mogelijkheden, maar om de praktische oplossingen die ze kunnen bieden.”

  • Portret foto:Loes hanssen – Marieke Hoebers
    Omgevings foto:Loes hanssen – Marieke Hoebers

    Loes hanssen – Marieke Hoebers

    Docenten Engels, Dendron College, Horst

    “Een professionele school benut voor ons de individuele kwaliteiten van alle docenten. Ook in de toekomst zullen leerlingen van het Dendron College gewoon die docent nodig blijven hebben die zo goed kan uitleggen. Zelf werken we deels met co-teaching: in één groot lokaal geven we op hetzelfde moment dezelfde les aan twee parallel geroosterde klassen. Co-teaching maakt het haalbaarder leerlingen op eigen niveau te bieden wat ze nodig hebben. De les staat ook niet meer stil, alle leerlingen kunnen op alle momenten door – de een is zelfstandig aan de slag, anderen krijgen instructie over het een, of extra begeleiding bij het ander. Het staat nog in de kinderschoenen, maar collega’s hebben al gevraagd of ze ons lokaal een keer mogen ‘lenen’. Co-teaching vloeit eigenlijk voort uit ons ipad-project. We bieden collega-docenten ook een scholingstraject aan rond het gebruik van ipads, als hulpmiddel waarmee je in je les veel makkelijker differentiatie kunt toepassen. Zelfs docenten die nog nooit een tablet in handen hebben gehad, toonden interesse. Ze zien dat het onderwijs die kant op gaat, en willen mee. Vanuit vertrouwen en ruimte om de mogelijkheden van vernieuwingen te ontdekken, vinden docenten vanzelf de weg naar meer. In het scholingstraject dagen we docenten bewust uit om zelf in hun lessen te ervaren hoe je met een ipad kunt bereiken wat je met boeken alleen niet bereikt. Dankzij ipads kunnen onze leerlingen bijvoorbeeld heel eenvoudig een individuele spreekoefening opnemen. Dat levert een beter beeld op van spreekvaardigheid, dan een klassikale oefening.”

  • Portret foto:Manon Melkert
    Omgevings foto:Manon Melkert

    Manon Melkert

    Docent Engels, De Nieuwste School, Tilburg

    “Als beginnend docent stond ik kritisch tegenover de logica van een methode, of het verband tussen lesstof en realiteit. Ik heb een duidelijke visie op onderwijs. Als ik bijvoorbeeld een link weet te leggen tussen de kennis die ik aanbied en het nut voor mijn leerlingen in de praktijk – creëert dat bij hen een prikkel, een noodzaak om iets te leren. Voor De Nieuwste School heb ik heel bewust gekozen. Als docenten hebben we hier inspraak in wat we doen en kunnen we ons onderwijs vormgeven vanuit onze visie. We werken met leergebieden, waarin eindtermen, kerndoelen en verschillende vakinhouden aan elkaar gekoppeld zijn. Zelf ben ik namens Engels werkzaam in het leergebied Linguistics. Daarbinnen werken we ook samen aan de manier waarop we taalonderwijs aanbieden. Lezen, schrijven, spreken – hoe leer je kinderen dat? Binnen de vaksecties vertaalt dat zich weer in de ontwikkeling van bijpassend materiaal, want de methode hebben we nagenoeg helemaal losgelaten. Tijdens leergebiedvergaderingen zoeken we naar raakvlakken, naar wat werkt, maar voelen we ons even vrij om kritisch te kijken naar wat we doen en bereiken. Komende tijd willen we ons onderwijs en de materialen die we ontwikkelen nog verder differentiëren en, kijkend naar de verschillen tussen leerlingen binnen de niveaus, ook zoveel mogelijk aanbod creëren. Wat dat betreft staat ons onderwijs nooit stil.”

  • Portret foto:Michel Freriks
    Omgevings foto:Michel Freriks

    Michel Freriks

    Docent Mens en Natuur, IJburg College, Amsterdam

    We durven er hier op het IJburg College van uit te gaan dat een docent weet wat het beste is. Ik voel me vrij in de invulling van mijn onderwijsprogramma. Dat vertrouwen vind ik heel belangrijk en die verantwoordelijkheid neem ik heel serieus. Binnen mijn deelschool schrijven we al ons lesmateriaal zelf. Binnen de vakgroep maken we regelmatig iBooks (digitale leermiddelen) voor de iPads waarmee onze leerlingen werken. Als ik geen les geef, ben ik soms tot vijf uur materiaal aan het ontwikkelen op het leerplein, gewoon tussen de leerlingen. Mijn geluk – en dat van de school – is dat ik ook in de vakanties graag lesmateriaal schrijf. Door zelf mijn lessen te ontwikkelen, denk ik beter na over de stof in relatie tot de vaardigheden van de leerlingen die ik voor me heb. Ik kan de lesstof zo ontwerpen dat leerlingen hun eigen weg kunnen kiezen. De ene leerling stuit dan sneller op verdieping, de ander kan meer oefenen. Het is voldoende als een paar docenten weten hoe je iBooks maakt. Ik zelf volg een opleiding rond het ontwerpen van eigen materiaal, De Nederlandse School, en zit in de ict-groep hier. Die bestaat uit docenten die wat makkelijker omgaan met digitale leermiddelen. Dus als een collega een idee heeft voor een iBook, ondersteunen wij die collega weer bij de technische uitvoering ervan.”